San Fransisco

13 juli 2018 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Vandaag beleefde we onze tweede dag in San Francisco. We zijn om omstreeks 7 uur opgestaan en we hebben ons opgefrist en aangekleed. Dave heeft aan de overkant van de weg een ontbijtje gescoord ( koffie to go en een croissantje met jam en voor de meiden uiteraard met Nutella) en nadat we dit verorberd hadden kon onze stads tour beginnen. We begonnen onze reis op Powellstreet, waar we een kaartje voor de cable car kochten, er stond een lange rij, maar na een half uurtje wachten ( met een vrolijk chinees muziekje op de achtergrond) mochten we instappen. We zaten aan de buitenzijde, waar we alles goed konden zien. De bestuurder van de tram was erg vrolijk en begroette iedereen vriendelijk. Als we ergens vlak langs reden aan een bepaalde kant, schreeuwde hij vrolijk : Everybody on the left/right (afhankelijk aan welke kant het obstakel stond) suck it in ( of te wel adem in) Na een minuut of 20 kwamen we aan op Fishermans Warf, een bekende plek waar veel toeristen komen, met veel winkels en restaurantjes. De meiden probeerde een corn dog; een soort hot dog op een stokje. Een echte Amerikaanse versnapering. Het was wel lekker, maar niet voor herhaling vatbaar.We begonnen bij pier 39, waar in het water allemaal aanlegsteigers liggen, waar normaal gesproken heel veel zeeolifanten liggen, maar er waren er maar een stuk of 5. Daarna liepen we terug door een leuke, maar commerciele winkelstraat. Amber kocht een shirt bij de shop van het Hardrockcafe. Toen we alle winkels gezien hadden, gingen we lopend, via Chinatown (de op 1 na grootste van USA) terug naar het hotel. Luna wilde graag lunchen bij de IHOP ( international house of pancakes) en dat hebben we geweten hoor, pfffffff zit er nu nog vol van. We hadden alle 4 overheerlijke pannenkoeken met verschillende toppings en onbeperkt drinken ( hoe kan het toch dat die Amerikanen zo dik worden) Chinatown was erg indrukwekkend en erg chinees. Veel chinezen en ze vormen met zijn alle een hechte gemeenschap en hebben hun eigen winkels en restaurants.

Nadat we Chinatown uitliepen, kwamen we uit op Unionsquare; een groot plein met veel ( hele dure, voor ons niet te betalen) winkels. Nadat we er een aantal hadden bezocht, waren de meiden én vooral hun voeten het zat. Dus besloten we om terug te lopen naar het hotel. We kwamen op de weg terug enorm veel, vieze stinkende daklozen tegen, de een was nog viezer dan de ander. En de een was nog verder heen dan de ander. De meeste praten in zichzelf of tegen voor ons onzichtbare personen. Sommige lagen hun roes uit te slapen en weer een ander zocht ruzie met alles en iedereen die in zijn buurt kwam. Sommige zongen. Het is triest om te zien dat een mens zover kan zinken. Het dieptepunt was een vrouw die een heroïne spuit in haar been zette. Gelukkig waren we snel bij het hotel en konden we uitrusten en bijkomen van deze spannende gebeurtenissen.

De meiden wilde even gaan zwemmen en Dave had ook wel zin in een duik. Ik besloot om de was te gaan doen in wasserette in het hotel. Voor 3 dollar 50 schone en droge was in een uurtje tijd.

Daarna moesten we ook nog wat eten, al zaten die pancakes van vanmiddag nog wel een beetje dwars, iets kleins en luchtigs dan maar. Eerst waren we naar Taco Bell gereden maar tot 2 keer toe was de vestiging zo smerig, dat we besloten om ergens anders heen te rijden. Het werd Chipottle, een mexicaans restaurant op de Fishermans Warf, waar helaas geen parkeerplek was, waardoor ik moest uitstappen en het moest gaan halen. Het werden taco's en een burrito en amber haalde bij het restaurant ernaast een burger. Nadat we alles verorberd hadden gingen we onze tassen weer inpakken en lekker slapen. Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe avonturen.